‘GATE SMALL’ (2003) de Do-Ho Suh

GATE SMALL’ (2003) de Do-Ho Suh

Tubs d’acer inoxidable i seda

326 x 211 x 100 cm

Col·lecció particular

Capella de Sant Nicolau s. XVIII, Convent de Sant Agustí de Felanitx


El Convent de Sant Agustí, conjunt patrimonial barroc dels segles XVII i XVIII, esdevé un espai-càpsula aturada en el temps amb la pell molt envellida, els seus elements pràcticament es disposen de manera intacta des del seu origen. Contrasta el seu voltant, un barri obrer i significatiu de Felanitx, que avui continua en constant canvi i ‘modernització’, no tan sols urbanística sinó també poblacional i culturalment. Així, aquest paratge ha quedat en una espècie d’illa quieta (dislocació) enmig de tot un context aliè en moviment i transformació. L’exterior de l’església és de caràcter voluminós, però auster, es veu fràgil; una vegada t’endinses i travesses el portal convida a l’evasió, es respira i s’ensuma tota una essència, una solemnitat. Es percep l’elegància i la bellesa en la seva decadència, un viatge a la poètica del que fou tota una època esplendorosa, ara inexistent.


Dins l’església del Convent, destaca la Capella de Sant Nicolau del s. XVIII. Fonda i situada a un lateral, resulta un espai únic per la planta en creu centralitzada i alhora pel seu joc de cobertes i voltes, amb parets revestides de retaules barrocs coberts amb pa d’or vell i de materials que imiten marbres sumptuosos. És aquest espai barroc de riquesa visual i sensual, de moviment i certa tensió que condueix al dramatisme, el que acull en contrast, paral·lelisme i diàleg, la instal·lació de l’obra contemporània ‘Gate Small’ de l’artista Do-Ho Suh.





‘Gate Small’ parteix d’una meditació sobre la llar i l’origen de Do-Ho Suh. Un dels temes essencials d’aquest artista sur-coreà està vinculat als seus constants viatges i la seva dualitat geogràfica. Parlam del desarrelament per haver hagut de migrar de Corea a Nova York en els anys 90 on, per aquesta raó, començà a treballar en obres que versen sobre la nostàlgia, la soledat o la sensació de no pertinença. D’aquesta manera les escultures-instal·lacions de Suh aborden, entre d’altres, temes com la identitat global, l’espai públic front l’espai privat, la memòria i el desplaçament.


Aquesta obra reprodueix i simbolitza la seva casa familiar a Corea, versió d’una porta tradicional coreana que els seus pares construïren a partir de la casa d’un erudit en el s. XIX, amb fustes reciclades de palaus enderrocats i d’altres immobles històrics. Eren restes d’edificis que havien sobreviscut a les guerres durant molts d’anys, però que, de sobte, eren demolits en un moment en què Corea era testimoni d’una ràpida i ferotge ‘modernització’, fenomen patit a tota Àsia, i extensible cada vegada més arreu del món.


‘Gate Small’ commemora aquest ‘lligam afectiu’ cultural i personal d’una manera subtil i sense dramatisme, d’una manera reduïda i emblemàtica on l’especificitat del lloc torna portàtil. L’obra es resol a partir d’una instal·lació tèxtil (seda) i fràgil d’una representació arquitectònica que suggereix lleugeresa i mal·leabilitat -arquitectura emocional modulada-, una llar transportable, un record del que fou. Tot sota una obra poètica, subtil, elegant i tècnicament precisa i meticulosa treballada a partir d’estructures compostes de repeticions de porcions iguals en distinta formació. Destaca la poètica del buit a l’obra (física i psíquica), el volàtil de la seda en una peça enlairada i sostinguda enmig d’aquesta capella. Una porta celeste (color percebut com a calma, pau, protecció) que convida a la contemplació, a la meditació, al record, a l'espiritualitat, al viatge, pot ser, interior cap a un mateix.


La música que acompanya la instal·lació és l’obra What Dreams are Made Of (d’allò que estan fets els somnis) de la compositora Anoushka Shankar, gran intèrpret de l’instrument tradicional de l’Índia: ‘el sitar’ (que s’identifica per un so metal·litzat i efectes sonors anomenats glissandos), en aquest cas i de fons amb una base sonora sobre la natura.


Do-Ho Suh (1962, Seül, Corea del Sud)

Viu i treballa entre Nova York, Londres, Seül, etc. D’entre molts altres projectes arreu del món, ha dut a terme exposicions individuals com la del Storefront Gallery de Londres (2010), a la Serpentine Gallery de Londres (2002), al Seattle Art Museum, al Museo Whitney de Arte Americano, etc. Exposicions col·lectives en el Museu d’Art Modern de Nova York, en el Museu de Belles Arts de Houston, en el Museu Es Baluard (2010), actualment al MUSAC de León (2024), entre d’altres. Present a nombroses biennals com la 49a Biennal de Venècia 2001, la Biennal d’Arquitectura de Venècia (2010) o a la Biennal de Liverpool (2010). Les seves obres són presents a prestigioses galeries d’art contemporani i a col·leccions de museus de tot el món com: en el MoMA, el Whitney Museum, la Tate Gallery de Londres, en el Mori Art Museum Tokio, etc.


‘GATE SMALL’ (2003) de Do-Ho Suh

Col·lecció particular


Comissari: Sebastià Mascaró Cabrer

Disseny sonor: Maria Tomàs Vicens

Muntatge i il·luminació: Xicarandana


Organitza: Centre Cultural, Ajuntament de Felanitx

Col·labora: Parròquia de Sant Miquel


Convent de Sant Agustí

Nitx de l’Art 2024




Comentarios